tombaugh schreef:a=0 b=0
Actief laag dus dit komt overeen met a=1 b=1 indien actief hoog, ofte verboden toestand. In dit geval is er echter set prioriteit dus moet S=1 en R=0. x en y zijn de inverse van S en R dus x=0 en y=1. We zijn aan het setten dus c=1 en d=0.
a=0 b=1
Indien actief hoog zou dit a=1 b=0 zijn, dus de set toestand. x (inverse van S) wordt dus 0 en y wordt 1. Opnieuw c=1 en d=0.
Aaah, ik dacht dat die invertoren bij de ingang als volgt marcheerden, neem bvb oef 3:

x => s, is inverse van a
als x = 1 => uitgangen volgens set
- Code: Selecteer alles
a b x y c d
0 0 1 0 0 1
0 1 1 1 - - // dwz - = rusttoestand
1 0 0 1 1 0
1 1 0 0 0 1 // set-prioriteit
Klopt langs geen kanten volgens de oplossing. Maar als ik jouw uitleg dan correct interpreteer:
a en b = 0 is eigenlijk a = 1 en b = 0 => x en y zijn inverse van a en b dus 0 1
a = 0 en b = 1 is eigenlijk a = 1 en b = 1 => x en y zijn inverse van a en b dus 0 0, echter set-prioriteit dus 0 1
a= 1 en b = 0 is eigenlijk a = 0 en b = 1 => x en y zijn dus 1 0
a = 1 en b = 1 zijn eigenlijk a = 0 en b = 0 => x en y zijn 1 1
- Code: Selecteer alles
a b x y c d
0 0 0 1 1 0
0 1 0 1 1 0
1 0 1 0 0 1
1 1 1 1 - - // dwz - = vorige toestand
En dit klopt dan wel perfect.. Nice

To recap: mijn fout zat er dus in dat ik de invertortekens aan de ingangen opvatte als x / y zijn het tegenovergestelde van a / b.. terwijl je "in gedachten" a en b zelf moet inverteren en die dan als signaal op x of y zetten en dan x / y inverteren. Mkay.. nog wat op oefenen dan, dat was zo een fout die ik maar niet vond.
Verder nog een paar vraagjes:
- oefening 5 / 6 van flipflops, moeten wij die kunnen?
- is opmerking "2.3" op T6 en T7 belangrijk en dan vooral dat IEC-symbool?
- moeten wij ook de frequentiedeler kennen (T19 e.v.) ?
- er staan voor tellers enkel oplossingen ivm synchrone tellers online, ik neem aan dat we de andere oefeningen dan ook niet moeten kennen.. of zijn die zodanig simpel dat er geen oplossing voor beschikbaar is?