Hoe moeilijk is prof. bach. ICT?

Alle algemene vragen ivm. de school

Hoe moeilijk is prof. bach. ICT?

Berichtdoor LinuxFreak » do 29 jul 2010, 09:33

Hallo allemaal,

Ik ben Hannes en kben nieuw op dit forum.
Momenteel zit ik in het 2de jaar Industrieel Ingenieur Elek/Ict.
Het probleem is dat ik nogal veel herexamens heb en dat het merendeel van die vakken
mij echt niets interesseerd. Enkele voorbeelden? Thermodynamica, Organische Chemie, Sterkteleer, ...
Dat heeft dus echt NIETS met Ict te maken en ik kan mij dus ook niet echt motiveren oim deze nog eens opnieuw te doen.
Dit is dus het gevolg van die 1.5 jaar gezamelijk in het begin. Wat naar mijn inzien echt een minpunt geworden is.
Ik dacht dat het na 1 jaar wel ok zou zijn en dat we meer ict zouden krijgen, fout dus. Mss 20% ict...
Systeemtheorie zag er veelbelovend uit totdat het bleek dat het over de analyse van schakelingen ging...
Praktisch iedereen hoopte dat het inleiding tot Linux en Windows zou zijn.... :S

Ik ben dus aan het overwegen om Prof. Bach. Ict te beginnen.
Kheb al eens navraag gedaan in verband met mogelijke vrijstellingen zodat m'n 2 jaar industrieel niet voor niets waren.
Nu blijkt dat ik toch noch voor redelijk wat vakken een vrijstelling kan bekomen.

Nu mijn eigenlijke vraag: "Hoe moeilijk is Prof. Bach. Ict?"
Ik weet het, da is massas subjectief maar kwou het toch vragen.
Zijn er nog mensen die overgestapt zijn van Industr. Ing. nr hier?
Wat zijn jullie ervaringen met de vakken?
Laatst bijgewerkt door LinuxFreak op do 29 jul 2010, 09:39, in totaal 1 keer bewerkt.
LinuxFreak
Poster Guru

Re: Hoe moeilijk is prof. bach. ICT?

Berichtdoor PANCHO » do 29 jul 2010, 09:49

Naar wat ik gehoord heb is het gemakkelijker maar vooral ook veel praktischer gericht.

PANCHO
ICT-blue Friend

Berichtdoor Blackjack » do 29 jul 2010, 09:54

Dag LinuxFreak, alvast welkom hier op het forum hier vanwege de crew :).
Ikzelf ga pas dit jaar over naar het tweede (zonder vakken van het eerste als alles goed verloopt nu in augustus), dus echt veel kan ik niet zeggen over de opleiding buiten het feit dat ik me ferm geamuseerd heb vandejaar. Wat ik je ook kan meegeven is dat je eerst en vooral graag bezig moet zijn met ict. Want als je het niet graag doet zal het je snel tegensteken. Verder wou ik ook nog vertellen dat de diversiteit van de vakken wel groot is (toch alvast in het eerste jaar). Ik raad je zeker ook aan eens een kijkje te nemen op http://www.ikdoeict.be voor meer info over de opleiding. Maar ik ben er zeker van dat hier nog wel reacties zullen verschijnen van andere leden en mogelijks zelfs een docent die een woordje komt zeggen :).
"Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn. - Benjamin Franklin "
Blackjack
Administrator

Klas: 3ICT
Afstudeerjaar: 2012
Op kot: Ja

Berichtdoor qwaxys » do 29 jul 2010, 09:58

Als je een wiskundig inzicht hebt en het graag doet zie ik geen probleem  :)

Je mag je soms wel niet mispakken aan de deadlines maar daar ben ik zelf niet echt het beste voorbeeld van  :P

met sommige vrijstellingen zou ik toch wel opletten omdat dit soms averechts kan werken als en later vak hierop gebaseerd is (toch van verschillende mensen gehoord)
Mijn Capita Selecta en notities: http://ict-blue.be/qwaxys/
qwaxys
Administrator

Keuzevak: RIA

Berichtdoor LinuxFreak » do 29 jul 2010, 10:38

Deadlines zijn meestal geen probleem voor mij.
Ik begin met een project vanaf het moment dat het opgegeven wordt. :p

En dat van die vrijstellingen is inderdaad wel waar...
Maar het is een kwestie van wat je niet gezien hebt en toch nodig hebt later op te zoeken e

Bedankt voor de snelle replies btw :)
LinuxFreak
Poster Guru

Berichtdoor NiFkE » do 29 jul 2010, 11:31

Je zult in ieder geval véél meer bezig zijn met ICT dan met algemene vakken.
Je zult vele projecten en labos krijgen maar dat zou geen probleem mogen zijn als je de vakken goed kunt bijhouden. Mijn ervaring leert me dat de docenten (en medestudenten) je echt wel goed helpen mocht er toch een probleem zijn, dit zelf vaak na de schooluren (of 's nachts hier op het forum  >:) ).

Je zult een brede kennis verwerven in zaken zoals Linux/Windows/Netwerken/Web- en softwaredevelopment.
Merk je dat je al alles kunt van Linux of Windows en dat je dit ook kunt bewijzen? Geen nood, spreek de docent aan en zeg dat je je verveelt en hij/zij zal je mogelijks wel een uitdaging geven ;)

(btw: welkom op het forum)
NiFkE
retired Admin

Berichtdoor Carroarmato0 » do 29 jul 2010, 11:33

Als je overal je best doet  en niet bijvoorbeeld   's morgens vroeg van den Overpoort komt naar de lessen, om dan der na terug te keren naar d'Overpoort, dan lukt dat wel aardig :)  Gewoon goed plannen en niet twijfelen om te vragen als je met een probleem zit :)
**** eduserv  @  irc Quakenet #cfk #celia ****

http://eduserv.kahosl.be
http://clubcelia.be
http://carroarmato0.be
Carroarmato0
Post freak

Afstudeerjaar: 2011

Berichtdoor SouL » do 29 jul 2010, 13:16

Zoals sommigen al gezegd hebben, het is erg praktijkgericht. Veel labo's en niet zo veel theorie. Het is dus belangrijk dat je graag ict doet, aangezien je er dagelijks mee bezig gaat moeten zijn. In het eerste jaar is de werkdruk niet erg hoog, maar in het 2de jaar wel. Veel meer projecten. Maar als je het graag doet dan mag dat geen probleem zijn om daar op te slagen (al dan niet met 2 vingers in uw neus en een hand op de rug).
Have you tried turning it off and on again?
SouL
Poster ere Guru

Keuzevak: RIA

Berichtdoor Sangman » do 29 jul 2010, 18:09

SouL schreef:In het eerste jaar is de werkdruk niet erg hoog

Idd, als ge het allemaal wat verstaat lukt dat wel, net als Blackjack ga ik nu maar over naar het tweede maar het eerste jaar vond ik toch vrij "chill" zoals ze zeggen.

also welcome
Last.FM - Most recent tracks

Join ICT-Blue on IRC!
irc.quakenet.org
channel: #ict
Sangman
Moderator

Afstudeerjaar: 2012

Berichtdoor Nakur » vr 30 jul 2010, 15:52

LinuxFreak schreef:Deadlines zijn meestal geen probleem voor mij.
Ik begin met een project vanaf het moment dat het opgegeven wordt. :p

En dat van die vrijstellingen is inderdaad wel waar...
Maar het is een kwestie van wat je niet gezien hebt en toch nodig hebt later op te zoeken e

Bedankt voor de snelle replies btw :)

Zeker op voorrand met een docent gaan praten over mogelijke vrijstellingen, zo kan je eventueel nog gericht een aantal herexamens meedoen. Ik heb ook een aantal jaar industrieel gedaan en ik heb toch zowat half het 1e en een deel van het 2e vrijgesteld gekregen (ik zat aan de laatste helft van het 2e jaar/begin 3e in indus).
Qua theorie zou bach ict geen probleem mogen zijn als je de cursussen van industrieel gewoon bent. Enkel tijdens het jaar heb je meer werk aan projecten, labo's.
Software Engineer @ arrowUp
Nakur
Poster Guru

Berichtdoor LinuxFreak » vr 30 jul 2010, 17:53

@Nakur:
Ik zit in juist dezelfde situatie als jij :p
LinuxFreak
Poster Guru

Berichtdoor Wulfios » vr 30 jul 2010, 22:09

Dat van die naar overpoort gaan en niet slagen moet ik toch tegenspreken hoor :D
(al moet je wel weten welke dagen je kan gaan en welke niet)
Wulfios
Poster Guru

Berichtdoor yelti » ma 02 aug 2010, 10:17

Ik heb een aantal jaar geleden dezelfde situatie meegemaakt.
Ik zat ook in het industrieel en ben overgestapt naar prof bach.
Dit zijn mijn ervaringen:

Hoeveelheid en moeilijkheidsgraad van de theoretische vakken is goed te doen.
Vooral programmeren was voor mij een grote opgave omdat ik enkel de kennis uit het industrieel had en tot de conclusie kwam dat je in het graduaat weinig of niks mee bent.(maar kan intussen al veranderd zijn)
Het is vooral een switch van denkwijze:
industrieel: vind het warm water opnieuw uit( bij wijze van spreken)
graduaat: pakt het warm water van een ander en zet het nog even op het vuur en zorg dat je gewoon weet waarom je het nog eens op het vuur hebt gezet.
Industrieel: doe niet overdreven veel tijdens het jaar
graduaat: het hele jaar door werken( zeker met projecten van het eerste en het 2de jaar samen).

Durf ook zaken in herexamen doen, dit zal je veel druk besparen tijdens het jaar waardoor je 1 project goed kan afwerken ipv 2 maar half.
1e en 2de jaar samen is doenbaar als je een goede basis hebt van programmeren, ander kan het wel moeilijk zijn.

Verwacht niet dat de kennis die je opdoet van linux even diepgaand zal zijn als die van windows. De linux kennis kan je beter op jezelf bijleren.
Dit kan natuurlijk ook bij Cevora( Vroegere CFK, contactpersoon: Carroarmato0).

Alleszinds veel succes als je de overstap maakt naar prof bach.
Palm Pre owner - love the modding
yelti
ICT-blue addict

Berichtdoor LinuxFreak » di 03 aug 2010, 17:33

Bedankt voor de uitleg yelti.
Heb inderdaad al veel gehoord dat de projecten hard werken zijn.
Het programmeren mag normaal gezien geen probleem zijn voor mij.
LinuxFreak
Poster Guru

Berichtdoor steppole » zo 29 aug 2010, 23:41

Kan ook maar mijn duit in het zakje doen.
In principe is prof. bachelor ICT niet echt moeilijk te noemen. Zeker in jouw geval (aangezien je industrieel gewoon bent). De te kennen leerstof is echt niet veel (hier en daar kan er eens een vak zijn dat ietwat uitschiet).
Zelf had ik ook wat vrees om er aan te beginnen. Totaal geen vooropleiding dat ook maar iets te maken had met ICT of elektronica en ook geen grote kennis van wiskunde maar door mijn inzet en charisma :') was ik er direct door voor wiskunde.
En zoals de meesten hier al zeiden, het eerste jaar is niets vergeleken met het 2de jaar als je het over aantal tijd en werk dat je zal moeten spenderen aan je schoolwerk. Ook kan ik beamen dat de docenten je genoeg vrijheid geven binnen een opdracht. Dus als je vindt dat een bepaalde opdracht geen uitdaging is mag je je gerust uitleven (maar mss beter altijd eens vooraf vragen vooraleer je er al je tijd in stopt)
And final note: aangezien uw nick LinuxFreak is denk ik dat prof. bach ICT wel een walk in the park zal zijn voor u.  ;)
It's not loud enough!
steppole
Poster Guru

Volgende

Keer terug naar School Algemeen